Mer forskning i polarområdena när nya POLARIN drar igång

View of sea, sea ice and snow-covered mountains in the background. Greenland.

INTERACT har tidigare varit en viktig aktör i forskningen runtom i Arktis, och kunskaperna därifrån går nu vidare in i POLARIN, med EU-finansiering på 163 miljoner SEK (14.6 million euros) över 5 år. Nytt i POLARIN är att Antarktis involveras, och att infrastrukturen utökas också med isbrytare. För Lunds universitets del är Margareta Johansson koordinerande.

Officiellt sjösattes POLARIN den 1 mars. Projektet ska främja tvärvetenskaplig forskning som tar itu med de vetenskapliga utmaningarna i båda polarområdena. Alfred Wegener Institutet (AWI) är huvudkoordinator.

Läs Johan Johanssons intervju med Margareta Johansson på Naturvetenskapliga fakultetens nyhetssajt.
Läs pressmeddelandet från AWI