Miljöförändringar vid högre latituder (EnCHiL)

Det här programmet är för dig som är intresserad av miljö- och samhällsutvecklingen i Arktis. Du studerar vid flera nordiska universitet varav en obligatorisk termin på Island. Observera att du endast kan skicka in ansökan på programmets externa webbplats.

Om programmet

På grund av klimatförändringar, ökad ekonomisk verksamhet och ökad tillgång till området, förändras ekosystem och samhällen i Arktis i allt snabbare takt. För att bättre förstå effekterna av förändringar i naturen och samhället på dessa nordliga breddgrader, ger detta program en samlad bild av de olika biologiska, fysiska och sociala processerna och hur de samverkar i de arktiska miljöerna.

En gemensam nordisk masterutbildning

Programmet är en på engelska så kallad "joint nordic master", vilket innebär att studenter kommer att examen från två universitet: Islands jordbruksuniversitet, och Helsingfors universitet eller Lunds universitet. Dessutom får du som programstudent tillgång till kurser och forskningsprojekt hos någon av de associerade partneruniversiteten: universitetet i Uleåborg i Finland, universitetet i Århus i Danmark,  Greenland Institute of Natural Resources och Estonian University of Life Sciences.

Programmoduler

Kurser beror på vilket val du gör av universitet för start av utbildningen. För inskrivning på Lunds campus är följande kursplan:

Första året

• Växthusgaser och biogeokemiska cykler, 15 hp, Lunds universitet
  • Statistiska verktyg för klimat- och atmosfärsvetenskap, 5 hp, distansutbildning
  • Klimatförändringar i Arktis, 5 hp, distansutbildning
  • Klimat nu, 5 hp, distansutbildning
  • Arktiskt forum, 5 hp, Islands jordbruksuniversitet
  • EnCHiL-forum, 1 hp, Islands jordbruksuniversitet
  • Etik och filosofi, 6 hp, Islands jordbruksuniversitet
  • Kommunikation, kunskap och förlängning, 4 hp, Islands jordbruksuniversitet
  • Miljöstyrning, 6 hp, Islands jordbruksuniversitet
  • Arktisk planering och miljöförändringar, 2 hp, Islands jordbruksuniversitet
  • Första avhandlingens presentation, 1 högskolepoäng, Islands jordbruksuniversitet
  • Sea Ice Ecology 5 ECTS, Greenland Institute of Natural Resources

Andra året

•     Kurser på en av programmets partneruniversitet 30 hp
  •     Examensarbete 30 hp

Avgifter och praktisk information

Se programmets externa webbplats för information:

•     Viktiga datum
  •     Avgifter
  •     Kontaktinformation
  •     I programmet - handbok för studenter

Hitta all information och ansök till detta program via EnCHiLs webbplats: https://enchil.net/

Programfakta EnCHiL

Nivå: Master
Poäng: 120 hp
Programmet startar: höst
Undervisningsspråk: engelska
Förkunskaper: Allmänna behörighetskrav och kurser motsvarande en kandidatexamen (180 hp) inom naturvetenskap eller teknik inom relevanta områden.

Information och ansökningar: https://enchil.net/