Forskning om mekanismer bakom migration och konflikter i Syrien

Torkad sprucken jord

Är händelser såsom torka och dess påverkan på jordbruksproduktion en av de främsta orsakerna till våldsamma sammandrabbningar i länder med hög risk för konflikter? En nyligen genomförd studie belyser vikten av att inkludera markanvändning för att förstå sambanden mellan meteorologiska fenomen som torka, jordbrukspåverkan, migration och konflikter.

I artikeln "Societal drought vulnerability and the Syrian climate-conflict nexus are better explained by agriculture than meteorology" i Nature Communications Earth & Environment, diskuterar forskarna bakom studien om tillgänglig väderdata och jordbruksdata räcker för att bevisa en stark koppling till jordbruksproduktion och konflikter. Lina Eklund, forskare vid institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap, är huvudförfattare till artikeln.

Med torkan 2007-2009 och konflikerna i Syrien 2011 som exempel, debatterar artikelförfattarna att även om torka, migration och konflikt sammanfaller i tiden, är de uppgifter som faktiskt stöder ett starkt orsakssamband knappa. Det finns flera andra faktorer som påverkar, såsom politiska beslut och markanvändning, även om torkan har fått stor uppmärksamhet som orsak, och det finns ett akut behov av att gå bortom väderdata för att direkt observera förändringar i jordbruksverksamheten för att bättre förstå mekanismerna som kopplar samman torka och konflikter.

Läs den längre artikeln Torkan i Syrien ledde inte till jordbrukskollaps förrän kriget bröt ut på lu.se