"Solpaneler i Sahara kan öka användandet förnybar energi men skada det globala klimatet - här är förklaringen"

Solpaneler. Bild av Jukka Niittymaa från Pixabay.

Zhengyao Lu, forskare vid institutionen, har publicerat en populärvetenskaplig artikel med titeln “Solar panels in Sahara could boost renewable energy but damage the global climate – here’s why”.

Zhengyao Lu, forskare vid institutionen, har publicerat en populärvetenskaplig artikel i The Conversation om hur planer på att använda solpaneler i Sahara kan påverka klimatet. Zhengyao skriver bl.a. att:

"Medan de svarta ytorna på solpaneler absorberar det mesta av solljuset som når dem, omvandlas bara en bråkdel (cirka 15%) av den inkommande energin till el. Resten omvandlas till den omgivande miljön som värme. Panelerna är vanligtvis mycket mörkare än marken de täcker, så en stor yta av solceller kommer att absorbera mycket extra energi och avge den som värme, vilket påverkar klimatet."

Läs hela artikeln på theconversation.com