Skogsavverkningen i Europa ökar – men inte i den takt som tidigare rapporterats

Skog, himmel
En ny studie visar att kväve och fosfor spelar en viktig roll för ekosystems upptag av koldioxid.

Thomas Pugh, universitetslektor vid institutionen, har intervjuats med anledning av att han i en ny studie ifrågasätter en EU-rapport om Europas skogsbruk.

En ny studie i Nature, författad av 33 forskare varav en av dem är Thomas Pugh, ifrågasätter en EU-rapport om Europas skogsbruk som i fjol fick stor genomslagskraft.

Enligt den nya studien, som publicerats i Nature, blev data i EU-rapporten feltolkad. Det fick det att verka som att avverkningsvolymerna var betydligt större än vad de i själva verket var. ”Det rör sig om ett metodfel vid användningen av satellitdata. Avverkningsvolymerna har ökat de senaste åren, men med 6 procent snarare än 69 procent”, säger Pugh.

Läs intervjun i Extrakt