Miljoner på flykt från översvämningar i Pakistan

Rapporteringar om klimatmigration har kommit frekvent den senaste tiden. Torka, extrem hetta och översvämningar driver människor på flykt. Pakistan är just nu drabbat av en översvämning som påverkar miljontals människor.

Lina Eklund, forskare vid institutionen för Naturgeografi och Ekosystemvetenskap, studerar klimat, migration och konflikter. Hon ser ett tydligt exempel på klimatmigration i samband med översvämningar i Pakistan, säger hon till Dagens Nyheter.

– Det är människor som i ett första skede försöker undkomma den direkta faran. Man lämnar med förhoppningen att kunna återvända snart igen. Ofta flyr man inom landet, även om det i just det här fallet är en utmaning när en så stor del av Pakistan står under vatten, säger hon till DN.

En halv miljon människor befinner sig i flyktingläger, och över 30 miljoner är drabbade av översvämningarna. Hur det påverkar människor när sådana händelser sker upprepat är inte klarlagt, men risken finns att de hamnar i en sårbarhetsfälla, där de inte har resurser att flytta även om de skulle vilja, säger Lina Eklund.

Dagens Nyheter intervjuar också en annan forskare med anknytning till institutionen för Naturgeografi och Ekosystemvetenskap, Markku Rummukainen, professor i klimatologi:
– Det är något forskningen har satt fingret på under senare tid: att klimateffekterna inte handlar bara om till exempel enskilda översvämningar, utan att riskerna blir allt svårare att hantera när de ökar i antal, omfattning och frekvens. Och när det sedan blir kedjor – det händer någonting som triggar något annat, som i sin tur triggar ytterligare något, säger han till Dagens Nyheter.

Läs hela artikeln i DN.