Institutionen hade öppet hus under Kulturnatten i Lund

Molnskapande

Skattjakt, moln, mat och mycket mer. Institutionen öppnade dörrarna under kulturnatten i Lund den 21 september 2019.

Under kulturnatten visade institutionen upp ett brett spektrum av teman som institutionen jobbar med, inklusive kolportalen och ICOS Sweden, ett infrastrukturprojekt som är kopplat till INES.

Utanför Geocentrum II erbjöds skattjakt i syfte att testa hur GPS kan användas för orientering. Inne på Geobiblioteket erbjöds besökare att titta på flygbilder i stereo samt att lägga 3D pussel av en världskarta, vilken visade Köppens klimatklassifikation.

Karta

Utanför biblioteket var tematet moln. Barn och vuxna kunde skapa egna moln med hjälp av sax och papper, eller riktiga moln på burk. Emma Johansson presenterade sitt arbete i form av bilder. Även andra experiment som förklarade grundläggande fysikaliska principer i luft och hav visades. Det bjöds också på klimatsmart mat, medan gästerna väntade på ännu mer information om klimatet, klimatmyter samt forskning och utbildning på institutionen.

Klimatsmart mat

På våning två kunde deltagare testa sina kunskap om koldioxid, diskutera med forskare eller bara njuta av bilder och film från kampanjen #ICOScapes samt filmer från forskningsflyg över svenska landskap.

Besökare