Anders Lindroth promoverad i Helsingfors

Naturgeografi och ekosystemvetenskap vid Lunds universitet.

Professor emeritus Anders Lindroth, blev hedersdoktor vid University of Helsinki förra veckan. Universitetet skriver:
"Hedersdoktorand inom vetenskap kommer att tilldelas professor emeritus Anders Lindroth från Lunds universitet, en exceptionellt mångsidig och tvärvetenskaplig forskare av mikrometeorologi och biogeokemiska cykler"

- Det känns otroligt hedrande och nästan överväldigande när jag fick klart för mig att hedersdoktor är den finaste utmärkelsen som man kan föräras med vid Helsingfors universitet! Mottagandet var fantastiskt och man fick VIP-behandling i dagarna tre med tal, sång, dans och musik. Avslutningsfesten med polonäser och nattvandring tillsammans med alla promovendi (magistrar, doktorer, jubileumsdoktorer och hedersdoktorer) som sjöng olika visor för statyerna i en av Helsingfors parker var en speciell upplevelse. Med sanning ett fint minne för resten av livet.

Promoveringceremonin vid Filosofiska fakulteten är den äldsta av alla akademiska traditioner i Finland, skriver univeristetet på sin webb.