Historiskt spatio-temporalt dataset, 1813-1914, publicerat i Nature – Scientific Data

Geokodad demografiska data

Ett spatio-temporalt dataset på mikronivå för geokodade individer i fem svenska församlingar, 1813-1914, har skapats av Finn Hedefalk, Patrick Svensson och Lars Harrie.

Publikationen finns fritt tillgänglig på: http://www.nature.com/articles/sdata201746, och information om författarna finns här: Finn HedefalkPatrick Svensson och Lars Harrie.

Datasetet ger en detaljerad spatio-temporal beskrivning av fem svenska församlingar på landsbygden under tidsperioden 1813-1914. Datasetet är också kopplat till en longitudinell demografisk databas för att få en geokodad befolkning för detta område. Befolkningen är en delmängd av Scanian Economic Demographic Database (SEDD), och individerna är kopplade till de hemman/fastigheter där de levde. Den geografiska informationen innehåller följande objekttyper: fastigheter, våtmarker, byggnader, vägar och järnvägar. Fastigheter och våtmarker lagras i s.k. object-lifelines (tidsrepresentationer som innehåller årlig information om när varje objekt skapades och upphörde att existera, och om eventuella förändringar i objektens geometrier); övriga objekttyper lagras som ögonblicksbilder för specifika år. Datasetet är en ny och unik resurs som möjliggör studier av historiska spatio-temporala mönster på individnivå.

Datasetet skapades genom ett samarbete mellan Centrum för ekonomisk demografi (CED) och Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap (INES) som en del av eSSENCE-projektet (finansierat av Vetenskapsrådet). Bland de som bidragit till arbetet ingår Tommy Bengtsson (initiativtagare till projektet) och Clas Andersson (datasbasstöd) från CED, liksom Lena Arvidsson, Mari Hedbom, Daniel Persson, Irene Rangel och Mattias Spångmyr (av vilka samtliga arbetat med digitalisering) från INES.