Default user image.

Lena Ström

Default user image.

Organic acids in root exudates and soil solutions. Importance to calcicole and calcifuge behaviour of plants.

• Lena Ström

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

Många växtarter kan inte kolonisera kalkjordar och det är stora skillnader i artsammansättningen mellan kalkjordar och närliggande surare jordar. Detta beteende kallas ofta för kalkskyende och tycks orsakas av en oförmåga hos dessa växtarter att lösa och ta upp fosfat och järn ur kalkjordar. Kalkjordar innehåller mycket låga halter av järn och fosfat löst i marklösningen och lättillgängligt för upptag av växtrötter. I min avhandling visar jag att kalkgynnade arter, som normalt växer på kalkjordar, utsöndrar vissa organiska syror i mycket större mängder än kalkskyende arter. De syror som främst utsöndras av kalkgynnade arter är dikarboxylsyran oxalat och trikarboxylsyran citrat. I försök där kalkjord extraherats med dessa två syror har de visat sig lösa järn och fosfat mycket bra. En av mekanismerna bakom kalkgynnat beteende hos växter kan alltså vara att dessa arter utsöndrar substanser från sina rötter som gör det möjligt för dem att lösa järn och fosfat ur kalkjorden och själva göra dessa bristämnen tillgängliga för upptag, en förmåga som saknas hos kalkskyende arter.

Doktorsavhandling

Förlag