Lars Eklundh

AVHRR NDVI for monitoring and mapping of vegetation and drought in East African environments

• Lars Eklundh

Popular Abstract in Swedish

Data från AVHRR-sensorn ombord på NOAA satelliten används operationellt för att övervaka vegetation och torka i global och regional skala. Ett vegetationsindex (NDVI) används som en indikator på grön växtbiomassa.

Analys av AVHRR NDVI-data över Östafrika pekar på att det finns ett starkt samband mellan den ytmässiga fördelingen av vegetation och NDVI i arida och semi-arida områden. Emellertid så visar analys av tidsserier av NDVI-data att endast ett svagt samband kan etableras med nederbördsdata. Slutsatsen av detta är att AVHRR NDVI-data kan användas för spatiell kartering av vegetation och torka, men är starkt begränsade för övervakning i tiden. Emedan användbarheten av dessa data för övervakning är låg, så kan fenologisk vegetationsinformation, användbar för ytmässig kartering och som indata i ekosystem-modeller, extraheras ur datatypen.

Lund University Press

• Physical Geography

• Geologi
  • fysisk geografi
  • physical geography
  • Geology
  • phenology
  • seasonality
  • Fourier series
  • geostatistics
  • signal-to-noise ratio

• [unknown] [unknown]

• ISBN: 91-7966-359-1
  • ISRN: LUNBDS/NBNG--96/1126--SE

22 mars 1996

Sölvegatan 13, 3rd floor, room 308

• Jim Compton Tucker (Dr.)