Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Biogeofysik & klimatologi

Biogeofysik handlar om hur jord, växter och atmosfär interagerar med varandra genom transport och utbyte av energi och olika föreningar. Forskare inom biogeofysik och klimatologi vid INES använder både observationsdata och modeller för att studera interaktionen mellan natur och klimat, i dag och i framtiden.

Händelser i naturen såsom stormar, extrem nederbörd och temperaturförändringar som följer av klimatförändringarna har stora effekter på skogar. Dessutom kan barkborren, efter stormar, orsaka allvarliga skador och döda miljontals träd. Vår forskargrupp studerar ekosystem och näringscykler i allt från regional skala ner till detaljerade funktioner hos växter såsom deras förmåga att reglera storleken på sina mikroskopiska öppningar på bladytorna.

Mycket av forskningen sker i nordliga breddgrader, men våra forskare tittar också på ekosystemens dynamik och klimatinteraktioner i Afrika. Där har inte skett så mycket studier som i Europa, och det finns fler bitar att hitta av pusslet för att få en fullständig bild av afrikanska ekosystem.

För att bättre inblick i vår forskning och de komplexa sambanden, läs mer om våra forskningsprojekt i menyn till vänster.

Sidansvarig:

Spruce bark beetle damage to forests

Biogeophysics and Climatology

Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap