Växthusgasmätningar och övervakning av ekosystem i ett föränderligt klimat

Bilder från forskningsstationen i Hyltemossa. Foto: Tobias Biermann.

Vilken påverkan har skogen och andra ekosystem på växthusgasbalansen? Hur mäts detta? Forskare och ingenjörer från institutionen och ICOS var med i radioprogrammet Vetandets Värld. Lyssna på ljudklippet för att få reda på mer.

ICOS (Integrated Carbon Observation System) bygger för närvarande en infrastruktur för mätstationer för övervakning av växthusgasers koncentrationer och flöden. Detta görs i hela Europa. ICOS huvudkontor finns på vår institution.

Radioprogrammet Vetandets värld dyker in i forskares, ingenjörers och analytikers arbete för att ge en bild av hur mätningarna görs och hur dessa implementeras i andra klimatövervakningsarbeten och modellering för att ge hela kartor över växthusgasflöden i Europa, nu och i framtiden. Du kan följa arbetet som ICOS Sverige gör vid forskningsstationen i Hyltemossa bl.a. genom att lyssna på detta ljudklipp från Vetandets värld (SR P1). Klippet är delvis på svenska.