Spännande praktik vid utbyte på Svalbard

Juliano Hanna

En av våra studenter, Juliano Hanna, är på utbyte på Svalbard. Där deltar i ett projekt som syftar till att samla kunskap om hur Longyearelvens förflyttar sig över tid.

I en artikel i Næringsliv Norge uppmärksammas en av våra kandidatstudenter Juliano Hanna, som är på utbyte på UNIS, The University Centre in Svalbard.

Artikeln beskriver projektet Juliano deltar i. Det handlar om att förutsäga hur floden Longyearelvens förflyttar sig över tid. Att veta det är viktigt då floden passerar nära bebyggelse. Därför är data om hur förändringarna inträffar och var sedimenten kommer från viktiga för att ta rätt beslut om åtgärder.

Läs hela artikeln här