Permafrostens uppvärmning kartläggs

Margareta Johansson från Lunds Universitet studerar permafrost i Abisko i norra Sverige
Margareta Johansson from Lund University is monitoring permafrost in Abisko, Northern Sweden

En studie har genom samarbete globalt kartlagt permafrostens uppvärmning. Resultatet presenterades i online- tidskriften Nature communications. Margareta Johansson från vår institution deltog med forskning i Abisko.

Permafrost innebär att marken är o grader Celsius eller kallare under mer än två sammanhängande år. I nordliga områden är den frusna marken av stor betydelse för vägar, husgrunder och infrastruktur. Om permafrosten försvinner innebär det stora konskvenser för dessa samhällen.

I den nya studien av permafrost,  “Permafrost is warming at a global scale”  som publicerats online i Nature Communications visar forskare från Global Terrestrial Network for Permafrost att permafrost inte bara värms upp på några ställen, utan från ett dataset från över 150 borrprover från Arktis, Antarktis och alpina områden över världen. Den mest dramatisk ökningen av marktemperaturen har skett i Arktis, mest av allt i Sibirien.

Margareta Johansson från Institutionen för Naturgeografi och Ekosystemvetenskap säger :

- Det är mycket troligt att den pågående trenden med allt varmare temperaturer i permafrosten kommer att fortsätta. Den här studien är en början på vad som förhoppningsvis kommer att bli en mer omfattande övervakning på lång sikt över decennier, som kommer resultera i långa tidsserier vilka kan ge säkrare framtidsprognoser och bättre möjlighet för anpassning för samhällena i de områdena.

Läs artikeln  “Permafrost is warming at a global scale” .