Hetta kan göra platser obeboeliga innan århundradets slut

Sol på orange himmel. Foto av Jeremy Bezanger, Unsplash.
Foto: genrebild, av Jeremy Bezanger via Unsplash.

Sommaren 2022 förde med sig extrema värmeböljor på många ställen globalt, och debatten har bland annat inkluderat termen "killer heat". I fuktiga områden är höga temperaturer svårare att klara för människokroppen, och de stigande temperaturerna kan göra vissa områden mycket svåra att leva i i slutet av detta århundrade.

Höga temperaturer i kombination med fuktig luft kan orsaka extrem värme, kallad som våttemperatur eller "killer heat", rapporterar SVT. Enligt tidigare forskning skulle människor med god hälsa överleva värmen i sex timmar vid 35 grader våttemperatur. Nya studier visar att det kan finnas ett allvarligt hot mot människors hälsa redan vid 31,5 grader.

Mellan 1979 och 2017 har antalet gånger med sådana förhållanden som orsakat temperaturer på 30 grader eller högre fördubblats. Nio gånger har det varit över 35 grader i området kring Persiska viken.
– Områden med höga temperaturer och nära vatten, som Persiska viken, löper stor risk att utsättas för fukt och värme, säger Lina Eklund, forskare vid institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap vid Lunds universitet, till SVT.

Prediktioner visar att temperaturen kan göra områden i Mellanöstern för varma för människor i slutet av det här århundradet. Hur klimatförändringarna och stigande temperaturer med extremt väder kommer att påverka människor och orsaka migration är inte säkert, och beror till exempel på ekonomiska resurser.

Se hela intervjun på SVT play

Lina Eklund är forskare vid Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap, Centrum för Mellanösternstudier samt MECW: The Middle East in the Contemporary World, vid Lunds universitet.