Forskare om skogen och klimatet i "Slaget om skogen" på SVT

Skogsavverkning utan några stammar kvar. Tallskog skymtar bortanför hygget.
Avverkad yta utan några träd kvar. En metod som är omdebatterad ur klimatsynpunkt. Foto: Patrik Vestin

Skogsskötsel är en fråga som i klimatdebatten splittrar forskare, skogsägare, organisationer och företag. Vilken väg är egentligen den rätta för att få skogsbruket att motverka klimatförändringar?

Vetenskapens värld på SVT sänder nu ”Slaget om skogen”, en dokumentärserie om skogsvård och klimatförändringar.

I avsnittet intervjuas flera forskare från oss vid Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap (INES) vid Lunds universitet. Anders Lindroth, professor emeritus vid vår institution, visar runt på olika platser och förklarar varför han anser att de nuvarande skogsbruksmetoderna inte är rätt sätt att nå klimatmålen.Tobias Biermann, forskningsingenjör på ICOS Sverige med huvudkontoret på INES och en del av det europeiska nätverket ICOS (Integrated Carbon Observation System), visar övervakningsarbetet på Hyltemossa, en forskningsstation kopplad till Lunds universitet.

”Slaget om skogen” kan ses på SVT play.