Debattartikel i Svd: ”Lägre avverkning låter oss klara utsläppsmålen”

Logs piled in front of standing trees
Foto: Charlotte Harrison

Professor Anders Lindroth skriver tillsammans med kollegor från Umeå universitet och Mittuniversitetet en debattartikel kring skogsbrukets roll i arbetet med att klara 1,5-gradersmålet. Utsläppsminskningen går för långsamt och skogen måste i större grad få stå kvar för att öka upptaget av koldioxid, skriver de.

Enligt debattörerna bakom artikeln (Svenska Dagbladet 24/9) så har Sveriges utsläpp av koldioxid minskat med under 3 procent de senaste åren. Det är långt ifrån vad som behövs för att klara av att stoppa klimatförändringarna. Även om det är positivt med tekniska lösningar på frammarch, så kommer det ta lång tid att etablera dem så att det blir effektivt ur klimatsynpunkt, menar de.

Dagens fokus på fossila utsläpp skymmer sikten för vad som är möjligt på kortare sikt

Forskarna konstaterar att dagens utsläppsminskningar är för små för att uppnå mål som nettonoll 2045, eller Parisavtalets mål på 1,5 graders global uppvärmning. En snabb effekt för att nå målen skulle vara att minska avverkningen av skogen till nivåer på 60 procent av tillväxten, istället för dagens 95 procent av tillväxten.

Läs hela artikeln på svd.se

Källa: Svenska Dagbladet