Institutionens forskning i media

Botaniska trädgården, september 2012

På senare tid har ett flertal forskare vid institutionen figurerat med sin forskning i media. Här är några av inslagen.

Jorden har blivit grönare

Ben Smith, professor vid institutionen, har intervjuats med anledning av satellitmätningar som visar att jorden har blivit grönare de senaste 30 åren. Smith säger att det inte bara beror på växthuseffekten, utan också på politiska förändringar. Till exempel har olönsamma jordbruksmarker övergivits och vuxit igen, bland annat i Kina och efter Sovjetunionens fall, säger han. Medier som rapporterat om nyheten är Sveriges Radio och ATL.

Professor berättar om klimatkonferens

Markku Rummukainen, professor i klimatologi, har skrivit en artikel i Fastighetsnytt om FN:s klimatkonferens som just nu pågår i Paris. Han har även intervjuats i bland annat Sveriges Radio och Sydsvenskan om konferensen. Rummukainen säger att pengar och trovärdighet blir ödesfrågor när världens länder ska enas.

Mätstation ska ge bättre koll på växthusgaser

Anders Lindroth, professor vid institutionen, samt Irene Lehner och Anders Båth (båda forskningsingenjörer vid Centrum för miljö- och klimatforskning) har intervjuats i Upsala Nya Tidning om en av mätstationerna som ska ge bättre koll på växthusgaserna i Europa.

Professor i intervju om skogsbränder

Anders har också intervjuats i Aftonbladet om skogsbränderna i den boreala skogszonen på norra halvklotet. De senaste årens varma och torra somrar har lett till flera stora bränder. Det här är en riskfaktor för framtiden, säger han.

Skogsbruket bör anpassas till klimatförändringen

Anna Maria Jönsson, universitetslektor vid institutionen, har intervjuats i Lantbruk & Skogsland om slutrapporten för forskningsprogrammet Mistra-SWECIA, som utvecklar forskningsbaserade beslutsunderlag för klimatanpassning. Ett av budskapen är att skogsägare bör ta fram strategier för att anpassa skogsbruket till klimatförändringen.

Naturgeograf i intervju om klimatmodeller

Paul Miller, universitetslektor vid institutionen, har intervjuats i Forskning & Framsteg om varför få klimatmodeller tar hänsyn till kolet i permafrosten.

Smältande permafrost förvärrar växthuseffekten

Norbert Pirk, doktorand vid institutionen, figurerar i två inslag i amerikanska CBS News (ena inslaget, andra inslaget), om sin forskning i Arktis. Tillsammans med kollegan Sarah Strand svarar han på frågor om smältande permafrost.

När permafrosten smälter finns det nu gammal koldioxid som blir tillgänglig och riskerar att släppas ut i atmosfären, sa han.