Integration av demografisk och geografisk information

Det övergripande målet i studierna är att utveckla metoder och standarder för integration, analys och visualisering av data med olika tid- och rumsrepresentationer. Dessa metoder är avgörande för ett brett spektrum av applikationer inom samhällsvetenskap och medicin i synnerhet. Ett område där metoderna är avgörande är i historisk demografi.

Koppling mellan geografiska och demografiska data

Under 2012-2016 bedrev vi ett eSSENCE-projekt (finansierat av VR) tillsammans med Centrum för ekonomisk demografi (CED), Lunds universitet. Inom detta projekt utvecklade vi standardiserade metoder för hur geografiska data kan kopplas och integreras med de demografiska data samt utvecklade analysmetoder för integrerade geografiska och demografiska data. Stor tonvikt i detta projekt var att hantera olika tidsrepresentationer inom demografiska och geografiska data. Sedan 2017 arbetar Finn Hedefalk som postdoktor på Centrum för ekonomisk demografi (CED) för att utveckla dessa metoder inom ramen för ett projekt om Landskrona, med samarbete med INES.

Integration of demographic and geographic data