Ökade metanutsläpp när Arktiska havsisar smälter

Svalbard. Foto: Frans-Jan Parmentier

– Förändringar i Norra ishavet kan påverka ekosystem långt borta på land", säger Frans-Jan Parmentier, studiens huvudförfattare, forskare vid Institutionen för Naturgeografi och Ekosystemvetenskap

Smältande havsisar i Arktis ersätts av mer öppet vatten. Solljuset absorberas av den mörkare vattenytan istället för att reflekteras av de ljusa isarna, och det leder till ökade temperaturer i de arktiska områdena. Det i sin tur leder till att mikroorganismer i uppvärmda permafrostjordar på land ökar produktionen av metangas från de kolrika markerna. Misstankarna om sambandet har funnits, men nu har de  bekräftats av ett internationellt forskarteam där tre forskare från Institutionen för Naturgeografi och Ekosystemvetenskap deltar.

– Minskningen av Arktis havsisar är en av de mest synliga konsekvenserna av klimatförändringarna, och har en enorm inverkan på det arktiska klimatet. Sedan 1990-talet har Arktis förlorat havsis i en rasande takt – cirka 14 procent per årtionde. Med ytterligare minskning kommer temperaturen i Arktis fortsätta att öka, och det kommer även metanutsläppen att göra", säger Frans-Jan Parmentier.

Läs den längre ursprungtexten på Lu.se