Greenland Ecosystem Monitoring Programme ger ut specialutgåva av AMBIO, flertalet författare knutna till institutionen

Kobbefjord, Greenland. Photo: Katrine Raundrup

Greenland Ecosystem Monitoring Programme har gett ut specialutgåva av tidskriften AMBIO: Synthesis of the Greenland Ecosystem Monitoring Programme.

Utgåvan innehåller 13 artiklar baserdade på data från Greenland Ecosystem Monitoring Programme (GEM).

Artiklarna beskriver resultat och analyser från de senaste 10-20 åren som programmet har pågått vid Nuuk och Zacken. De täcker alla vetenskapliga discipliner som omfattas av GEM och vissa lägger också resultat i en pan-arktiska sammanhang.

En introduktion och en efterskrift presenterar GEMs historia i korthet och skisserar strategin för de kommande åren. Många av författare är anslutna till institutionen, inklusive professor Torben R. Christensen som är vetenskaplig ledare för GEM.

Länk till specialutgåva på Springer

Text: Susanna Olsson